Najczęstsze dolegliwości kobiet w ciąży

 

Bóle kręgosłupa
U bardzo wielu kobiet w ciąży pojawia się ból w okolicy kręgosłupa lędźwiowego. W związku ze zwiększeniem masy dochodzi do przemieszczenia się środka ciężkości oraz pogłębienia krzywizn kręgosłupa. Największe nasilenie dolegliwości występuję od trzeciego trymestru. Zmiany w obrębie kręgosłupa często są przyczyną wzmożonego napięcia mięśni, co może prowokować dolegliwości bólowe, uczucie sztywności i zmęczenia.
Bóle pleców mogą być zmniejszone poprzez:

  • Delikatny masaż rozluźniający
  • Edukację i korektę postawy
  • Ćwiczenia wyrównujące dysbalans mięśniowy
  • Kinesiology taping
  • Pozycje ułożeniowe

 

Rwa kulszowa z promieniowaniem
Wraz z zmianą środka ciężkości ciała dochodzi do przeciążenia odcinka lędźwiowego kręgosłupa, a także przeciążenia niektórych grup mięśniowych. Dodatkowo pozycje zgięciowe sprzyjają uszkodzeniom dysku w wyniku czego może dojść do podrażnienia nerwu kulszowego. Objawy z tym związane to m. in. promieniujący ból do pośladka i kończyny dolnej, czasami nawet jej osłabienie i drętwienie.
W ramach profilaktyki i w celu zmniejszenia dolegliwości w fizjoterapii kobiet w ciąży wykorzystuje się:

  • Ćwiczenia rozciągające odpowiednie grupy mięśniowe
  • Metodę Mc Kenzie’go
  • Neuronmobilizację
  • Pozycje ułożeniowe
  • Kinesiology Taping
  • Delikatny masaż rozluźniający

 

Ból stawów krzyżowo- biodrowych
Powiększająca się macica wymusza zmiany w obrębie miednicy, która musi dostosować swoje wymiary do rozwijającego się płodu. Dzięki hormonom zwiększa się ruchomość stawów miednicy, zwłaszcza w obrębie stawów krzyżowo- biodrowych i spojenia łonowego. Ból stawów krzyżowo- biodrowych może utrudniać ciężarnej kobiecie chodzenie, siadanie, podnoszenie nogi.
W celu lepszej stabilizacji stawów krzyżowo- biodrowych zalecane są:

  • Ćwiczenia wzmacniające mięśnie obręczy biodrowej i mięśni dna miednicy
  • Delikatne automobilizacje stawów krzyżowo- biodrowych
  • Techniki stabilizujące Kinesiology Tapingu

 

 

Obrzęki
Dużym problemem kobiet ciężarnych jest występowanie obrzęków limfatycznych nóg wskutek zwężenia dróg odprowadzających limfę z rejonu miednicy, a także obrzęki kończyn górnych. Dolegliwości te związane są z przybieraniem na wadze, ograniczoną aktywnością fizyczną czy dolegliwościami bólowymi z innych okolic ciała.
Terapia przeciwobrzękowa polega na zastosowaniu:

  • Ręczny drenaż limfatyczny
  • Kinesiology taping
  • Ćwiczenia naczyniowe

 

 

 

Zaburzenia w obrębie mięśni dna miednicy, nietrzymanie moczu
Mięśnie dna miednicy wchodzą w skład mięśni lokalnie stabilizujących kręgosłup. Tworzą trzy warstwy z czego warstwa wewnętrzna tzw nośna dobrze wytrenowana utrzymuje narządy wewnętrzne na prawidłowym miejscu i zabezpiecza kompleks biodrowo- lędźwiowy.

 

 

 

Ćwiczenie mięśni lokalnie stabilizujących – w tym mięśni dna miednicy zapobiega nietrzymaniu moczu oraz obniżeniu narządu rodnego, a także bólom kręgosłupa.

Okres ciąży i poród znacznie osłabia i rozciąga mięśnie dna miednicy, a nie trenowanie ich przed i po porodzie powoduje, że nie odzyskują swojej elastyczności. Prowadzi to do spadku wydolności podtrzymującej i stabilizującej mięśni dna miednicy. W ramach profilaktyki zaleca się ćwiczenia mięśni lokalnie stabilizujących, w tymmięśni dna miednicy

 

 

 

Rozejście mięśni prostych brzucha (rozstęp kresy białej)

Mięśnie proste brzucha pod wpływem nacisku rosnącej macicy i relaksyny zwłaszcza w ostatnich tygodniach ciąży ulegają wydłużeniu i rozciągnięciu. Otyłość, zbyt słabe lub zbyt mocne mięśnie brzucha, duża ilość wód płodowych, ciąża mnoga, liczne ciąże, praca wymagająca dźwigania czy duża masa urodzeniowa dziecka mogą spowodować rozejście mięśni prostych brzucha i rozstęp kresy białej. Objawia się to charakterystycznym układaniem się brzucha w stożek, zwłaszcza podczas podnoszenia się z pozycji leżącej, po porodzie widoczne są i wyczuwalne ruchy jelit blisko powierzchni skóry, czasem pofałdowanie skóry układa się w kształt rozejścia, a brzuch po posiłku lub wieczorem wygląda na ciążowy

W terapii stosuje się:

Ćwiczenia mięśni lokalnie stabilizujących, z naciskiem na mięsień poprzeczny brzucha
Korekta postawy z kontrolowaniem mięśni brzucha
Kinesiology Taping

          

 

Wzmożone napięcie mięśni w okolicy szyi i barków
Zbyt duże napięcie w okolicy szyi i barków również jest związane ze zmianą środka ciężkości ciała i pogłębieniem krzywizn kręgosłupa. Dla kobiet ciężarnych ze słabym gorsetem mięśniowym przebywanie w pozycjach wysokich staje się trudne. Zła postawa powoduje przeciążenie i pojawienie się dolegliwości bólowych w okolicy barków i karku.

W terapii wykorzystuje się:

  • Masaż rozluźniający
  • Kinesiology taping
  • Korektę postawy
  • Ćwiczenia wyrównujące dysbalans mięśniowy
  • Techniki relaksacyjne np. ćwiczenia oddechowe, treningi relaksacyjne

 

 


Fizjoterapia i profilaktyka

W ofercie dla Kobiet w ciąży proponuję nieinwazyjne metody fizjoterapii bezpieczne dla matki i dziecka.

Kinesiology taping (oklejanie taśmami, plastrowanie dynamiczne)
Metoda uzupełniająca fizjoterapię, polegająca na naklejeniu specjalnych taśm, które wspomagają pracę mięśni i stawów. W ten sposób można uzyskać odciążenie np. kręgosłupa, jego lepszą stabilizację lub rozluźnienie zbyt napiętych grup mięśniowych, ułatwia utrzymanie odpowiedniej postawy ciała.

 

Aplikacje limfatyczne Kinesiology tapingu normalizują napięcie w kończynach, zmniejszają obrzęk i tym samym poprawiają zakres ruchu w stawach dając uczucie ulgi. Kinesiology taping korzystnie oddziaływuje na skórę, przeciwdziałając jej rozciąganiu i powstawaniu rozstępów. Może być bezpiecznie stosowany w ciąży. [ czytaj więcej >>>]

Ćwiczenia Metodą McKenzie
Jest to metoda stosowana do diagnozowania i leczenia zespołów bólowych kręgosłupa, najczęściej problemów dyskowych. Głównym celem tej metody jest ograniczenie i zlikwidowanie objawów bólowych, a przede wszystkim zapobieganie nawrotom. Duży nacisk kładzie się na edukację pacjenta pod kątem mechaniki występujących dolegliwości, dobiera się indywidualnie i wyjaśnia się rolę ćwiczeń do samodzielnego wykonania. Pacjent informowany jest o roli postawy w życiu codziennym i jej korekty.

Manualny drenaż limfatyczny
Drenaż limfatyczny jest formą delikatnego masażu, który ma na celu stymulowanie i poprawienie przepływu płynów w układzie limfatycznym. Jest jedną z metod terapeutycznych wykorzystywanych w kompleksowej fizjoterapii zapobiegającej obrzękom. Poprzez zastosowanie specjalnych chwytów pobudza pracę naczyń limfatycznych, a tym samym zwiększa się ich aktywność i zdolność transportowania limfy. W wyniku działania manualnego drenażu limfatycznego następują zmiany w funkcjonowaniu naczyń limfatycznych. Zwiększa się ilość skurczów mięśni gładkich i przez to wzrasta efektywność przepływu chłonki. Ponad to drenaż limfatyczny poprawia ogólne samopoczucie, zmniejsza zastoje limfatyczne, wspomaga prawidłową wymianę składników przemiany materii a także stanowi także rewitalizację dla kobiet po okresie ciąży.

 

Masaż rozluźniający
Jego celem jest złagodzenie dolegliwości bólowych w obrębie przeciążonych grup mięśniowych tj. okolica barków, szyi, nóg. Działa odciążająco, rozluźnia napięte mięśnie, przynosi ulgę stawom i więzadłom. W trakcie masażu stosuje się odpowiednie pozycje całkowicie bezpieczne dla kobiet w ciąży.

Ćwiczenia naczyniowe
Polegają na naprzemiennym unoszeniu i opuszczaniu kończyn w celu wywołania w nich niedokrwienia i przekrwienia. Pozycje z kończynami ułożonymi powyżej poziomu serca również sprzyjają lepszemu odprowadzaniu limfy.

 

 

Pozycje ułożeniowe
Są to pozycje odciążające i przeciwbólowe, dobierane indywidualnie. Do pomocy wykorzystuje się różnego rodzaju wałki lędźwiowe, poduszki.

 


Techniki relaksacyjne

Technik relaksacyjne mają na celu zmniejszenie napięcia psychofizycznego (nerwowego i mięśniowego). W tym celu stosuje się m.in.

Ćwiczenia oddechowe – z naciskiem na techniki oddychania torem brzusznym (przeponowym), która zalecana jest przez cały okres ciąży i podczas porodu. Ponieważ kobiety nawykowo oddychają szczytami płuc, to w czasie ciąży szczególnie ważne jest jak najczęstsze wykonywanie tego rodzaju ćwiczeń. Systematyczne treningi sprawią, że oddech przeponą stanie się nawykiem.

Progresywna relaksacja mięśni Jacobsona– metoda ta polega na nauce rozluźniania wszystkich partii ciała poprzez naprzemienne napinanie i rozluźnianie poszczególnych grup mięśni. Obejmuje napinanie i rozluźnianie mięśni rąk, relaksację (także poprzez lekkie napinanie i rozluźnianie) mięśni głowy i twarzy, mięśni języka, mięśni barkowych, następnie mięśni pleców i brzucha, a na końcu mięśni palców u rąk i nóg. Jest ona zarówno doskonalą metodą terapeutyczną przy zaburzeniach nerwicowych, bezsenności i depresji, zbyt wysokim stresie itp., jak i może być metodą wspierającą ogólny wewnętrzny rozwój np. zwiększającą kreatywność i poziom wiary w siebie.

Trening autogenny Schultza– technika ta składa się z dwóch rodzajów ćwiczeń: odczuwania ciężaru ciała oraz jego ciepła. Ćwiczenie treningu autogennego polega na rozluźnianiu ciała, a następnie na stosowaniu autosugestii w bardzo prostej formie.

 

Metody terapii Kobiet w ciąży dobierane są indywidualnie, dla każdej pacjentki w zależności od wskazań i przeciwwskazań oraz zaawansowania ciąży